Kultúra života

24.04.2013 00:00

Kultúru je možné vymedziť ako súbor výtvorov ľudskej činnosti- artefaktov, hodnôt, noriem a pravidiel správania- sociokultúrnych regulatívov, kognitívnych a symbolických systémov - ideí a inštitúcií organizujúcich ľudské konanie. Predmetom môjho záujmu sú druhové a interdruhové kontaktné systémy, tzv. "kultúra života" v analógiách systémov druhov fauny a flóry a znakov primárnych potrieb. Otázka základných potrieb je jasná. Otázka, prečo nie sme schopný vystačiť si snimi, už taká jednoduchá nie je.

príklad č. 1 príprava: biologický materiál + H2O+s(čas)+t(teplota)+podnety

Biologický materiál zmiešame s  H2O a odložíme na týždeň na teplé miesto. Odoberieme vzorku a mikroskopom sledujeme  organizmy, ktoré vo vytvorenom prostredí vznikli a rozvinuli sa do sledovanej podoby. Sledujeme procesy ku ktorým dochádza na vzorke života pod vplyvom mechanických, fyzikálnych, chemických podnetov. Analýza reakcií na mierne/extrémne vplyvy. Je zrejmá schopnosť reagovať na podnety, odovzdávať skúsenosť ostatným mechanickými, akustickými, chemickými signálmi. V prípade miernej zmeny prosterdia nereagujú, na extrémnu zmenu reagujú únikom. Vyhľadajú bezpečné miesto a ďalej sa veselo množia.

Rovnako vieme realizovať rpokus na viac bunkových systémoch. Na jedincoch a skupinách môžeme pozorovať reakcie na rôzne podnety. Správanie je podobné. Každý bunkový systém opúšťa miesto na ktorom sa cíti nepohodlne, kde dochádza k zmenám prostredia, prípadne hrozí deštrukcia bunkovej štruktúry.  Správanie človeka je omnoho citlivejšie ako pri jednobunkových systémoch. Opúšťa prostredie, v ktorom sa cíti nepohodlne, ohrozený a informáciu (ne)podáva i ostatným jedincom skupiny verbálnymi alebo neverbálnymi signálmi. Jednotlivci v skúmanej skupine na podnety, ktorým boli spoločne i individuálne vystavovaní reagovali útekom, útokom alebo kreatívne. Zaznamenal som 82% percentnú úspešnosť kreatívnych prístupov v prípadoch, kedy bolo potrebné využiť logiku, schopnosť analýzy, manuálne zručnosti. V daných situáciách sa ukazuje výhodou viacbunkový nervový systém, ktorým je tento druh obdarovaný.  Mám na mysli skôr dar z pohľadu evolučného procesu, kedy bol človek dnešný a jeho predchodcovia vystavovaný podnetom, ktoré zdokonalovali (rozumej komplikovali) jeho genetickú výbavu a poznatky a tým kládli i väčšie nároky na pamaťovú kapacitu a budovanie okolia. Analýza, výber možnosti v krátkych alebo dlhých krokoch pomáha človeku prežiť, je však priamo závislá na poznaní možných statických a dynamických determinantov svojho okolia a samého seba.

Dnes sa snažíme prežiť v prostredí, ktoré sme si sami vytvorili. Človek človeku určuje pravidlá života. I uspokojenie základných potrieb podlieha komplikovanému systému nepriamych činností a kontrole.  Kam sa podeli jasné pravidlá na dvoch kamenných tabuľkách, láska a úcta k rodine, priame získavanie potravy? Z vnímania sa vytráca rešpekt k tvorivým a ničivým silám, trest, akceptovanie tabu. Učíme sa zvládnuť fyzické, emočné, energetické, technické systémy aby sme náš život spravili komfortnejší. Obchádzame pritom zákon premeny energie, kde sa len dá.

 

 

 

1"Čas dnešný"- obdobie po prelome tisícročia. Poznáme kultúru života na celej planéte, vďaka vyspelým komunikačným technológiám. Porozumenie, prajnosť a ústretovosť sú v nás pevne zakorenené. Radosť z možnosti spolupráce prináša úspech. Spokojnosť naplno ovláda naše vedomie, pokora naše kroky.